ساخت فیلمی سینمایی با موضوع دفاع از فرهنگ و سنت محلی/پیوند دو نسل در «بچههای دشت»
تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۵۱۸۶۴
یک کارگردان و نویسنده سینما گفت: «بچههای دشت» روایتگر زندگی آن دست از افرادی میباشد که در دفاع از فرهنگ سنتی و محلی خویش از هیچ تلاشی دریغ نمیکنند و در پی آن هستند که در راستای اصل بازگشت به خویشتن قدم بردارند بازگشت به خویشتنی که ریشه در کهن الگوها دارد.
اسماعیل مسعودی در گفتوگو با میزان با اشاره به فیلم سینمایی خود با نام «بچههای دشت» گفت: در فیلم سینمایی «بچههای دشت» سعی شده معایب و مزایای مبحث مهاجرت از روستا به شهرها و یا از شهرها به روستاها مورد بررسی قرار گیرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی در همین رابطه اظهار کرد: قصه این فیلم در لابه لای روایتهای خود برخی خرده فرهنگها و رسومات منطقه سرحد و اقلید از توابع شیراز را به تصویر خواهد کشیده و آداب و رسوم برگزاری مراسم ازدواج در این منطقه از شیراز از جمله موضوعاتی خواهد بود که «بچههای دشت» آن را برای مخاطب واکاوی خواهد کرد.
مسعودی با بیان اینکه این فیلم هم اکنون مرحله تدوین را پشت سر میگذارد و صداگذاری آن نیز همزمان درحال انجام است اظهارداشت: با توجه به قصه بومی فیلمنامه «بچههای دشت» و پتانسیل موجود در استان فارس، سرحد و اقلید این فیلم از بازیگران بومی با گویش محلی بهره برده است همچنین با توجه به گفتوگوهایی که با همکاران در بخش بین الملل صورت گرفته احتمال حضور و اکران این فیلم در جشنوارههای خارجی وجود خواهد داشت.
این کارگردان و نویسنده سینما گفت: «بچههای دشت» روایتگر زندگی آن دست از افرادی میباشد که در دفاع از فرهنگ سنتی و محلی خویش از هیچ تلاشی دریغ نمیکنند و در پی آن هستند که در راستای اصل بازگشت به خویشتن قدم بردارند بازگشت به خویشتنی که ریشه در کهن الگوها دارد. کهن الگوهایی بکر که سمبل هویت این دست از انسانها محسوب میشود. همچنین این فیلم تلاش میکند در ابعاد مختلف به چالشهای نسل گذشته و امروزی بپردازد. دونسلی که هرکدام با فرهنگهای مختلف پایه گذاری شده اند. اما «بچههای دشت» تلاش میکند که این دونسل را به هم نزدیک کند و پویشی دسته جمعی درجهت رسیدن به یک وحدت جمعی برای آبادانی یک وطن شکل دهد.
مسعودی بابیان اینکه در این فیلم «بچههای دشت» سعی شده موضوع بازگشت به هویت، حفظ اصالت و ریشهها و همچنین نحوه ارتباط صحیح با نوجوانان به چالش کشیده شود ابراز کرد: استفاده از بازیگران بومی در کنار بازیگران مطرح استان فارس به منظور انتقال تجربه، دانش و شناسایی و حضور هنرمندان بومی از نقاط قوت این کار محسوب میشود همچنین بهره گیری از گویش محلی، پرداختن به آداب و رسوم و سنتها و جغرافیای منطقه یکی از موضوعات قابل توجه در این فیلم است.
مسعودی خاطرنشان کرد: از عوامل این فیلم میتوان به حمید همتی مدیربرنامه ریزی و دستیار اول کارگردان، مسعود احمدی مدیر فیلمبرداری، حسین باباخانی مدیرصدابرداری، مجتبی رنجبر دستیار دوم کارگردان، محسن دانشور بیری تدوینگر، علی اصغر زارع مدیرتولید و طاهره شریفی منشی صحنه نام برد.
انتهای پیام/
برچسب ها: اخبار سینما سینمای ایرانمنبع: خبرگزاری میزان
کلیدواژه: اینجا اخبار سینما سینمای ایران بچه های دشت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۵۱۸۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بدمستی در برابر مست عشق
سعید رجبی فروتن در خبرآنلاین نوشت: یک رسانه خبری با بیدقتی مدعی شده است که در دولت گذشته با ساخت فیلم «مست عشق» مخالفت شده بود و از دادن پروانه ساخت به آن خودداری کرده بودند. این ادعا از اساس نادرست است و مثل خیلی دیگر از خبرسازیها و تفسیرهای سوگیرانه به جز تحریف وقایع خاصیت دیگری ندارد.
اصل ماجرا چیست؟ مثل این سالها که تبلیغ فیلمهای ایرانی در شبکههای فارسی زبان ماهوارهای نادیده گرفته میشود، در دهه نود نیز با توجه به تحولات فناوری در مسیر ساخت فیلم بلند و به چالش کشیده شدن ساختارها و ترتیبات اداری، دولت در برابر ساخت فیلمهای بلند بدون مجوز نرمش نشان داد.
تا قبل از تصویب و ابلاغ دستورالعمل جامع صدور پروانه نمایش در ۱۳ اردیبهشت سال ۱۴۰۰ توسط وزیر وقت ارشاد در دولت دوازدهم، با جلب موافقت موردی وزیر ارشاد در دولت یازدهم تدبیری اندیشیده شده بود که اولا برخورد سلبی و انضباطی اولین گزینه برای برخورد با فیلمهای بلند نباشد ثانیا در صورت جلب موافقت شورای پروانه نمایش فیلمهای غیر سینمایی برای اینگونه فیلمها پروانه نمایش غیر سینمایی صادر شود و فیلم در کارنامه تهیهکننده و کارگردان به عنوان اثر سینمایی محسوب نشود.
به این خاطر به هنگام تجمیع مقررات در بند ۳ ماده ۶ دستورالعمل صدور پروانه نمایش، عینا موافقت پیشین به منزله یک تجربه مدیریتی مستندسازی شد و شکل رسمیتری به خود گرفت. به عبارتی تنها تنبیه سازندگان فیلمهای بدون مجوز آن بود که از دریافت پروانه نمایش سینمایی محروم شوند و به دنبال آن از راهیابی به جشنواره فیلم فجر و اکران در سینماها (به جز گروه هنر و تجربه) باز بمانند.
فیلم سینمایی «مست عشق» ساخته حسن فتحی نیز چنین وضعیتی داشت. گروه سازنده بدون اخذ مجوز فیلمبرداری پروژه را در ترکیه مشغول شده بود و فقط زمانی که تهیهکننده نسبت به بروز مشکلاتی در داخل احساس نگرانی کرد، تقاضای پروانه ساخت نمود. همانطور که توضیح داده شد، مقررات اجازه بررسی تقاضا را نمیداد و همه چیز به بعد از ساخت فیلم و بازبینی آن برای صدور پروانه نمایش موکول گردیده بود.پس اولا فیلمنامه مست عشق مورد بررسی قرار نگرفته بود که با ساخت آن مخالفت شود. ثانیا تصویربرداری پروژه از مدتها قبل کلید خورده بود و تیم سازنده معطل پروانه ساخت نمانده بود.
نکته جالب آن است که فیلم مست عشق سال گذشته موفق به دریافت پروانه نمایش سینمایی شد که خبر از نرمش مرجع نظارتی و مدیریت اقتضایی آن برای برخورد با پدیده فیلمهای بدون مجوز ساخت است. اما طبق مقررات جاری مست عشق باید پروانه نمایش غیر سینمایی میگرفت و برای نمایش عمومی مسیر دیگری را طی میکرد. چرا فیلم از این قاعده مستثنی شد؟
به نظر میرسد رویکرد مثبت سازمان سینمایی در صدور پروانه نمایش سینمایی یا ناشی از اصلاح و ویرایش مجدد دستورالعمل یادشده است و یا انکه دلایل و توجیهات دیگری مثل اعتبار و حسن شهرت کارگردان در بین بوده است که ما از آن بیخبر هستیم.آنچه اهمیت دارد آن است که در مجموع این اتفاق به نفع سینما و مخاطب تمام شد تا با استقبال نسبتا خوب از فیلم در هفته اول اکران، کفه فیلمهای جدی در برابر فیلمهای کمدی اندکی سنگین شود.
tags # سینما ، شهاب حسینی ، پارسا پیروزفر سایر اخبار اسرار تکامل آلت جنسی؛ رابطه جنسی انسانهای اولیه مثل گوریلها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غولپیکری که توسط انسانها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟