مازیار لرستانی از بلاتکلیفی درآمد/هوتن شکیبا به استقبال جایزه مرد بازنده رفت/سالار عقیلی به حافظ بله گفت/یاغیهای سینما دست پر از شهر به خانه رفتند/ملاقات خصوصی آزاد شد/ بازگشت دوباره محمد رحمانیان
تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۰۲۸۸۷
در هفته ای که گذشت دو جشنواره فیلم شهر و جشن حافظ برندگانش را شناخت و کماکان اخبار درباره مازیار لرستانی و فیلم های ایرانی حاضر در ونیز در شبکه های اجتماعی دست به دست میشود.
بازنده هفته؛ «جواد عزتی»
اینجا بخوانیدhttps://www.borna.news/fa/tiny/news-1354045 بهترین بازیگر نقش مرد از میان نامزدها در جشنواره فیلم شهر: 1.بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
غایب هفته؛ «ستاره پسیانی»
اینجا بخوانید
https://www.borna.news/fa/tiny/news-1354045
بهترین بازیگر نقش زن در جشنواره فیلم شهر:
1- یکتا ناصر برای ایفای نقش در فیلم سینمایی «شب طلایی»
2- ستاره پسیانی برای ایفای نقش در فیلم سینمایی «یدو»3- پانتهآ بهرام برای ایفای نقش در فیلم سینمایی «شنای پروانه»4- ژیلا شاهی برای ایفای نقش در فیلم سینمایی «موقعیت مهدی»5- پانتهآ پناهیها برای ایفای نقش در فیلم سینمایی «دسته دختران»6- پریناز ایزدیار برای ایفای نقش در فیلم سینمایی «ملاقات خصوصی» دیپلم افتخار، نشان زرین جشنواره و جایزه نقدی به ستاره پسیانی برای ایفای نقش در فیلم «یدو» اهدا شد. محمدرضا مصباح تهیه کننده فیلم یدو به نمایندگی از ستاره پسیانی جایزه را دریافت کرد و گفت: این جایزه را به مردم مقاوم آبادان تقدیم میکنم.نویسنده هفته؛ «محمد کارت»
اینجا بخوانید
https://www.borna.news/fa/tiny/news-1354045
بهترین فیلمنامه در جشنواره فیلم شهر:1- مهدی جعفری و خانم مهین عباسزاده برای فیلمنامه فیلم سینمایی «یدو»2- محمد کارت و حسین دوماری و پدرام پورامیری برای فیلمنامه فیلم سینمایی «شنای پروانه»3- ابراهیم امینی و هادی حجازیفر برای فیلمنامه فیلم سینمایی «موقعیت مهدی»4- فرهاد توحیدی و مهدی تراببیگی برای فیلمنامه فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی»5- امید شمس و بهمن ارک و علی سرآهنگ برای فیلمنامه فیلم سینمایی «ملاقات خصوصی»5- مجید مجیدی و نیما جاویدی برای فیلمنامه فیلم سینمایی «خورشید» دیپلم افتخار، نشان زرین و جایزه نقدی به محمد کارت، حسین دوماری، پدرام پورامیری برای فیلمنامه شنای پروانه اهدا شد.نقره داغ هفته؛ «سیروان خسروی»
مدیرکل فرهنگ و ارشاد خوزستان با اشاره به تعلیق چند سانس اجرای سیروان خسروی بیان کرد: مراحل صدور مجوز برای اجرای کنسرتها مسیر خاصی دارد و دستگاههای مختلفی درگیرند. دستگاههای نظارتی، امنیتی و انتظامی همه در صدور مجوز نقش دارند و ارشاد مرحله پایانی است که همه مجوزها و تاییدیهها گرفته شده است، ارشاد هم مجوز را صادر میکند.
حجت الاسلام رضا کلاه کج مدیرکل فرهنگ و ارشاد خوزستان در گفتگو با مجری برنامه «استودیو هشت» رادیو نمایش با اشاره به تعلیق چند سانس اجرای سیروان خسروی بیان کرد:
مراحل صدور مجوز برای اجرای کنسرتها مسیر خاصی دارد و دستگاههای مختلفی درگیرند.
دستگاههای نظارتی، امنیتی و انتظامی همه در صدور مجوز نقش دارند و ارشاد مرحله پایانی است که همه مجوزها و تاییدیه ها گرفته شده است، ارشاد هم مجوز را صادر می کند.
وی اضافه کرد: ما در آن ایام سه کنسرت اجرا کردیم پرواز همای، علیرضا طلیسچی، مهدی احمدوند کنسرت اجرا کردند و بعد با یک روز فاصله سیروان خسروی کنسرت اجرا کرد و قرار بود سهراب پاکزاد هم کنسرت داشته باشد که این میان کنسرت سیروان و پاکزاد عملا کنسل شد.
وی در ادامه بیان کرد: مجوز های رسمی و شورای تامین شامل فرمانداری، نیروی انتظامی، اماکن نیروی انتظامی و... و همچنین سایر تاییدیه ها همه موجود بود و براساس آنها مجوز صادر شد. در حین کار متوجه شدیم تعدادی افراد ناشناس که هیچ کس هم مسئولیت آنها را بر عهده نگرفت موجب این اتفاق شدند. هیچ کس مسئولیت این گروهی که وانت آوردند، مداحی پخش کردند و موجب آزار و اذیت مردم و رعب و وحشت شدند را قبول نکرده است.
کلاه کج یادآور شد: اتفاق واقعا ناخوشایند بود و خود ما هم شوکه شدیم. نهاد رسمی حاکمیتی وقتی مجوز صادر می کند باید پای آن هم بایستد چون با لغو آن خودش بی اعتبار می شود اما یک باره عده ای در آن مکان حضور پیدا می کنند در سینما را قفل می زنند با نیروی انتظامی هم درگیر می شوند. با ورود دادستان اهواز که واقعا حمایت کرد آن قفل شکسته می شود و با یک ساعت تاخیر آن سانس با فضای رعب و وحشت اجرا می شود و دوباره همان اتفاق در سانس بعد رخ می دهد و
آن افراد عملا سینما را فتح می کنند. نیروی انتظامی و دادستانی واقعا تلاش کرده و فضا را مدیریت کردند که کنسرت برگزار شود.
وی درباره لغو اجرا در سانس های بعدی و زیرسوال رفتن امضاها تصریح کرد: ارشاد دستگاه حفاظتی و نظارتی نیست و ابزار و امکانش را ندارد که مقابل این همه جمعیت که برخی شوکر دستشان است بایستد و مقاومت کند.
وی درباره این افراد بیان کرد: چون کسی مسئولیت اینها را به عهده نگرفته است ما آنها را خودسر می نامیم وگرنه قطعا اینها صاحب و مسئول هم دارند و هدفمند آمده اند. مگر می شود صد نفر آدم بدون هیچ برنامه ریزی آنجا حضور پیدا کرده باشند؟
کلاه کج درباره لغو کنسرت توسط شورای تامین اهواز نیز عنوان کرد: بعد از دو سانس روز اول اجرای سیروان خسروی که برگزار شد ما پایان شب متوجه میشویم که شورای تامین شهر اهواز جلسه تشکیل داده است. ما هم عضو این شورا نیستیم و عملا اطلاعی از محتوای این شورا نداشتیم.
وی درباره تاریخ مجوز اداره ارشاد و شورای تامین که متعلق به دو هفته پیش بوده است و حالا امضای شورای تامین یک باره تغییر می کند بیان کرد: این را باید از رییس شورای تامین بپرسید. جواب شان به ما این بود که به خاطر مباحث کرونایی و ترافیک این اتفاق رخ داده است.
مجوزدار هفته؛ «امید شمس»
شورای پروانه نمایش فیلمهای سینمایی با صدور پروانه نمایش سه فیلم موافقت کرد.
شورای پروانه نمایش فیلمهای سینمایی در جلسه اخیر با صدور پروانه نمایش برای فیلمهای: «اینان» به تهیهکنندگی علی برادری و کارگردانی رهبر قنبری، «ملاقات خصوصی» به تهیه کنندگی امیر بنان و کارگردانی امید شمس و «سه جلد» به تهیه کنندگی محمد آفریده و کارگردانی سید مهدی اسماعیلی موافقت کرد.
سالار هفته؛ «سالار عقیلی»
اینجا بخوانید
https://www.borna.news/fa/tiny/news-1354680
نامزدهای بخش بهترین خواننده ایرانی و تلفیقی در جشن حافظ:
1- علی زند وکیلی / نقاب
2- سالار عقیلی / ققنوس
3- آرمان گرشاسبی / کابوس
4- علیرضا قربانی / عروج
سالار عقیلی برای آهنگ «ققنوس» بهترین خواننده ایرانی و تلفیقی در جشن حافظ شد.
خواننده هفته؛ «فرزاد فرزین» و «رضا بهرام »
اینجا بخوانید
https://www.borna.news/fa/tiny/news-1354680
نامزدهای بخش بهترین خواننده پاپ در جشن حافظ:
1- آرون افشار / جانم باش
2- بهنام بانی / زخم کاری
3- رضا بهرام / عشق ممنوع
4- بابک جهانبخش / زندگی ادامه داره
5- محمد زند وکیلی/ بی خبری
6- فرزاد فرزین - ایلیاس یالچینتاش / ماسک
7- محسن یگانه / شهرخاکستری
8- رضا یزدانی / قرنطینه
فرزاد فرزین-ایلیاس برای آهنگ «ماسک» و رضا بهرام برای آهنگ «عاشقی ممنوع» بهترین خواننده پاپ سال در جشن حافظ شدند.
بازیگر هفته؛ «سجاد افشاریان»
اینجا بخوانید
https://www.borna.news/fa/tiny/news-1354680
نامزدهای بخش بهترین بازیگر مرد جشن حافظ:
1- سجاد افشاریان / بک تو بلک۲- شهروز دل افکار / رویای یک شب نیمه تابستان۳- هوتن شکیبا / بینوایان۴- هومن کیایی / رویای یک شب نیمه تابستان۵- علیرضا کی منش / رویای یک شب نیمه تابستان۶- امیر نوروزی / لانچر سجاد افشاریان برای نقشآفرینی در «بک تو بلک» جایزه بهترین بازیگر مرد جشن حافظ را از آن خود کرد. جشن هفته؛ «جشن حافظ»
برندگان رشتههای مختلف نخستین آیین تئاتر و موسیقی تندیس حافظ معرفی شدند.
مراسم اهدای جوایز نخستین دوره آیین تئاتر و موسیقی علی معلم (تندیس حافظ) با تلاوت آیاتی از قرآن کریم آغاز به کار کرد.
فرزاد حسنی اجرای مراسم را برعهده دارد. فرزاد حسنی مراسم را با یادی از علی معلم آغاز نمود.
در ادامه نورا هاشمی به اجرای برنامه پرداخت.
در قسمت بعدی مراسم، امید معلم درباره نخستین آیین تئاتر و موسیقی علی معلم (تندیس حافظ) گفت:
«بدون حضور شما این مجلس که اولین دوره آن برگزار می شود و آرزوی دیرینه پدر بود منور نمیشد. واقعیتش این است که جامعه ما جامعهای است که همواره هنرمندان ما همواره در معرض آسیب قرار دارند. باید گاهی یادآوری شود که هنرمند مانند درختی است که سالها طول می کشد به بار بشنید. ما باید بگیریم که چطور از هنرمندانمان تقدیر کنیم. شاید دلیل چنین رویدادهایی همین باشد. ما در جامعه ای زندگی می کنیم که هنرمندان بزرگی در دنیا داشتیم از ملک شعرای بهار، حافظ گرفته تا شاملو.»
دبیر جشن حافظ ادامه داد: «اصولا در این سالها یاد گرفتیم بیشتر غر بزنیم تا یاد بگیریم ارزش هنرمندان را حفظ کنیم. حداقل خودمان قدر بدانیم.»
معلم درباره برگزاری این آیین گفت: «نکته نخست هدف از شکل گیری جشن شاید در یک مصرع یا بیت حضرت حافظ عاقلان نقطه پرگار وجودند ولی عشق دانند که در این دایره سرگردانند. ما نیازمند عشق هستیم در این جامعه. می دانم که عرصه موسیقی و تئاتر مدتهاست مهجور مانده. پدر هیشه می خواست که تئاتر که یکی از بهترین ها است و موسیقی که بهترین در دنیاست مورد توجه قرار بگیرد.
شاید اگر این نهال را داریم می کاریم قطعا بی آسیب نخواهد بود اما امیدوارم در اینده نزدیک نهال تبدیل سرو بلندی بشود مانند جشن سینمای حافظ
مورد دوم : واقعیت این است که ما فراخوان برای دو بخش موسیقی و تئاتر منتشر کردیم و براساس کسانی که در این فراخوان ثبت نام کردند اثار بررسی شد. تلاش می کنیم فراخوان را در سالهای بعد زودتر منتشر کنیم. »
در ادامه از تعدادی از هنرمندان جانباز در عرصه موسیقی تقدیر به عمل آمد و آذر معماریان سخنان کوتاهی ایراد نمود.
معماریان ضمن تشکر و قدردانی از حاضرین گفت: «امیدوارم که جشن تئاتر و موسیقی هم با حضور گرم شما مانند جشن حافظ در عرصه سینما و تلویزیون که ۲۱ دوره آن برگزار شد، ادامه پیدا کند.»
در ادامه مراسم؛ جایزه استعداد تازه تئاتر ایران (نشان علی معلم) به سمن قناد اهدا شد.
جایزه بخش بهترین تنظیم ایرانی را حسام ناصری برای قطعه «عروج» از آن خود کرد.
محمد رحمانیان برای نمایشنامه «شب سال نو» تندیس حافظ بهترین نمایشنامه نویس را کسب کرد و آن را اهدا کرد به دیگر کاندیدهای این بخش .
بهروز صفاریان برای قطعه «من رو بشناس» تندیس بهترین تنظیم پاپ را از آن خود کرد.
تندیس حافظ بهترین دستاورد فنی به سارا اسکندری برای گریم «رویای یک شب نیمه تابستان» رسید.
تندیس حافظ بهترین آهنگساز ایرانی و تلفیقی اهدا شد به پویا سرایی برای قطعه «بغض».
تندیس حافظ بهترین کارگردانی را کارگردانان نمایش «لانچر ۵»، پویا سعیدی و مسعود صرامی از آن خود کردند.
حامد دهقان و امیر ماهان برای قطعه «عاشقی ممنوع» تندیس حافظ بهترین آهنگساز پاپ را بدست آوردند.
تندیس حافظ بهترین بازیگر مرد به سجاد افشاریان برای نمایش «بک تو بلک» رسید. افشاریان پس دریافت تندیس، از مهمانان مراسم در خواست کرد محمد نیکبخت، نیروی اجرایی مراسم را تشویق کنند. او در ادامه گفت «آقای علیرضا نادری انشالله هرجا که هستی گوشتان صدا کند و ما را محروم نکنید و بازهم اجرا بروید.»
محمدسعید میرزایی برای قطعه «فصل پریشانی» تندیس بهترین ترانه را از آن خود کرد.
تندیس حافظ بهترین خواننده پاپ به رضا بهرام برای قطعه «عاشقی ممنوع» و فرزاد فرزین/ایلیاس برای «ماسک» اهدا شد.
تندیس حافظ بهترین بازیگر زن را الهه شهپرست برای تئاتر «رگ» بدست آورد.
سالار عقیلی تندیس حافظ بهترین خواننده ایرانی و تلفیقی را برای قطعه «ققنوس» کسب کرد.
تندیس حافظ بهترین قطعه سال نیز به علیرضا قربانی برای قطعه «عروج» اهدا شد.
مراسم نخستین دوره آیین تئاتر و موسیقی علی معلم (تندیس حافظ) با اهدای بهترین قطعه سال پایان یافت.
لیست کامل جوایز به شرح زیر است:
جایزه استعداد تازه تئاتر ایران (نشان علی معلم): سمن قناد
جایزه بخش بهترین تنظیم ایرانی: حسام ناصری/«عروج»
بهترین نمایشنامه: محمد رحمانیان/«شب سال نو»
بهترین تنظیم پاپ : بهروز صفاریان/ «من رو بشناس»
بهترین دستاورد فنی: سارا اسکندری/ گریم «رویای یک شب نیمه تابستان»
بهترین آهنگساز ایرانی و تلفیقی: پویا سرایی/ «بغض».
بهترین کارگردانی: پویا سعیدی و مسعود صرامی/ «لانچر ۵»،
بهترین آهنگساز پاپ: حامد دهقان و امیر ماهان/ «عاشقی ممنوع»
بهترین بازیگر مرد: سجاد افشاریان/ «بک تو بلک»
بهترین ترانه؛ محمدسعید میرزایی/ «فصل پریشانی»
بهترین خواننده پاپ: به رضا بهرام/ «عاشقی ممنوع» و فرزاد فرزین-ایلیاس/«ماسک».
بهترین بازیگر زن: الهه شهپرست: «رگ»
بهترین خواننده ایرانی و تلفیقی: سالار عقیلی/ «ققنوس»
بهترین قطعه: علیرضا قربانی/ «عروج»
ایتالیاییهای هفته؛ «ایرانیهای ونیز»
فیلمهای هفتاد و نهمین جشنواره فیلم ونیز با حضور دو فیلم ایرانی در بخش افقها اعلام شدند.
با اعلام رسمی اسامی فیلمهای راهیافته به بخش اصلی جشنواره فیلم ونیز، فیلم «شب، داخلی، دیوار» به تهیهکنندگی علی جلیلوند و نویسندگی و کارگردانی وحید جلیلوند به این بخش راه یافت تا برای گرفتن شیر طلایی این فستیوال رقابت کند.
این فیلم با بازی نوید محمدزاده و امیر آقایی زندگی فردی نابینا به نام علی (با بازی نوید محمدزاده) را روایت میکند که با ورود نابههنگام زنی متواری، آشفته میشود.
فیلم «جنگ جهانی سوم» هومن سیدی با بازی محسن تنابنده نیز به عنوان یکی از فیلمهای بخش افقهای جشنواره ونیز حضور خواهد داشت.
همچنین فیلم «بیرویا» ساختهی آرین وزیردفتری با بازی طناز طباطبایی، صابر ابر و شادی کرمرودی در دیگر بخش افقها یعنی orizonte extra نمایش داده میشود.
با توجه به حواشی «برادران لیلا» باید دید آیا سازمان سینمایی برای نمایش این دو فیلم به خصوص فیلم هومن سیدی در جشنواره ونیز همکاری خواهد کرد یا خیر.
فیلم «شب، داخلی، دیوار» به تهیهکنندگی علی جلیلوند و نویسندگی و کارگردانی وحید جلیلوند به جشنواره ونیز راه یافت.
با اعلام رسمی اسامی فیلمهای راهیافته به بخش اصلی جشنوارهی فیلم ونیز، فیلم «شب، داخلی، دیوار» به تهیهکنندگی علی جلیلوند و نویسندگی و کارگردانی وحید جلیلوند به این بخش راه یافت تا برای گرفتن شیر طلایی این فستیوال رقابت کند.
این فیلم با بازی نوید محمدزاده، امیر آقایی و سعید داخ زندگی فردی نابینا به نام علی (با بازی نوید محمدزاده) را روایت میکند که با ورود نابهنگام زنی متواری، آشفته میشود...
فیلمهای «بیرویا» به کارگردانی آرین وزیر دفتری، «جنگ جهانی سوم» به کارگردانی هومن سیدی و «خرس نیست» جعفر پناهی هم در بخش افق های گسترش یافته جشنواره ونیز به نمایش در می آیند.
فیلم سینمایی «خرس نیست» به کارگردانی جعفر پناهی راهی جشنواره ونیز شد.
علاوه بر فیلم پناهی سه فیلم دیگر «شب، داخلی، دیوار» به کارگردانی وحید جلیلوند، «بیرویا» به کارگردانی آرین وزیردفتری و «جنگ جهانی سوم» به کارگردانی هومن سیدی در جشنواره ونیز به نمایش در میآیند.
هفتاد و نهمین جشنواره فیلم ونیز از ۳۱ آگوست تا ۱۰ سپتامبر در شهر ونیز ایتالیا برگزار میشود.
بازگشت هفته؛ «مازیار با نام شهره»
بر خلاف شایعات روز گذشته سریالهای شهره لرستانی بدون هیچ تغییر با نام سابق وی روی آنتن میرود.
در راهروهای جام جم شنیده شد که بر خلاف شایعاتی که روز گذشته در شبکههای اجتماعی دست به دست شد، تلویزیون هرگز تصمیمی مبنی بر بایگانی کردن سریالهای شهره لرستانی ندارد و سریالهای این بازیگر با نام خودش روی آنتن خواهد رفت.
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: سریال سالار عقیلی سجاد افشاریان ستاره پسیانی هوتن شکیبا سیروان خسروی فرزاد فرزین جواد عزتی یاغی مجتبی احمدی محمد کارت امید شمس مرد بازنده سریال یاغی برای ایفای نقش در فیلم سینمایی برای فیلمنامه فیلم سینمایی کارگردانی وحید جلیلوند بازی نوید محمدزاده آیین تئاتر و موسیقی بهترین خواننده پاپ تهیه کنندگی علی تندیس حافظ بهترین بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم شهر اینجا بخوانیدhttps رویای یک شب نیمه بهترین آهنگساز نیروی انتظامی سجاد افشاریان جشنواره ونیز بهترین تنظیم سیروان خسروی پروانه نمایش ملاقات خصوصی ستاره پسیانی آن خود فرزاد فرزین سالار عقیلی شنای پروانه شورای تامین عاشقی ممنوع جشن حافظ بخش بهترین بخش افق ها فیلم ونیز برای قطعه برای فیلم هومن سیدی صدور مجوز رضا بهرام راه یافت علی معلم اهدا شد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۰۲۸۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
درآمد میلیون دلاری شبکههای ماهوارهای از سینمای ایران! چرا و چگونه؟!
اینکه پرفروشترین فیلمهای یک سال اخیر سینمای ایران، همگی، کارزارهای تبلیغاتی خود را خارج از تلویزیون و به خصوص در شبکههای ماهوارهای دنبال کردهاند، نکاتی نگرانکننده و حتی ناامیدکننده را به ذهن میآورد که موارد متعددی را از حیفومیل و خروج ارز و البته از همه مهمتر کاهش مرجعیت رسانهای تلویزیون شامل میشود.
به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه شهروند، یکی از نقاط قوت مدیریت سینمای ایران در این چند وقت اخیر فروش هزار یا به روایتی دقیقتر هزار و ٢٠٠میلیارد تومانی سینمای ایران در نزدیک به یک سال اخیر عنوان شده است. دستاوردی رکوردشکن و نویدبخش که البته با توجه به حقایقی که در ارتباط با این آمار رسانهای شده، سوالات و تردیدهایی را نیز در فضای سینمای ایران به وجود آورده است، بهخصوص از این نظر که این دستاورد آماری متعلق به تمامیت سینمای ایران در اکران یک سال اخیر نبوده و تنها و تنها به درصدی از فیلمهای روی پرده تعلق دارد. بگذارید اینگونه بگوییم که از مجموع فروش هزار و ٢٠٠میلیارد تومانی سینمای ایران در سال گذشته بیش از یکمیلیارد تومان مربوط به هفت فیلم «فسیل»، «هتل»، «تمساح خونی»، «هاوایی»، «شهر هرت»، «ویلای ساحلی» و «بچهزرنگ» بوده و در نقطه مقابل نیز نزدیک به ٦٠ فیلم دیگری که روی پرده آمدهاند، روی هم کمتر از ٢٠٠میلیارد تومان فروختهاند، یعنی پرفروشترین فیلمهای یک سال اخیر سینمای ایران -البته اگر «بچهزرنگ» را از فهرست خارج کنیم- ٦ فیلم کمدی هستند. فیلمهایی که البته در نگاهی دقیقتر، علاوه بر کمدیبودن از یک نظر دیگر نیز با هم مشابهت و پیوند دارند: تبلیغات خارج از تلویزیون، به خصوص در شبکههای ماهوارهای!
این مطلب با نگاه به این وجه از پیوند ٦ فیلم پرفروش سینمای ایران در یک سال گذشته به رشته تحریر درآمده است.
اینکه پرفروشترین فیلمهای یک سال اخیر سینمای ایران، همگی، کارزارهای تبلیغاتی خود را خارج از تلویزیون و به خصوص در شبکههای ماهوارهای دنبال کردهاند، نکاتی نگرانکننده و حتی ناامیدکننده را به ذهن میآورد که موارد متعددی را از حیفومیل و خروج ارز و البته از همه مهمتر کاهش مرجعیت رسانهای تلویزیون شامل میشود.
در واقع این واقعیت که تمام ٦ فیلم پرفروش سال گذشته، فیلمهایی هستند که تبلیغاتشان از شبکههای ماهوارهای پخش شده؛ چه از نظر آماری و چه از منظر شرایطی که منجر به این وضع شده و البته پیامدهایی که این اتفاق میتواند به دنبال داشته باشد، به نحو طعنهآمیزی آزاردهنده و البته در عین حال، آموزنده است و نشان میدهد که سیاستهای نسنجیده شماری از مدیران میانی فرهنگ چگونه میتواند سیاستهای عمومی فرهنگ کشور را دچار اختلال و خدشه کند.
آمار و ارقام ترسناک
دادههایی که درباره تبلیغات فیلمهای سینمایی ایرانی در شبکههای ماهوارهای منتشر شده، عجیب و ترسناک هستند:
سال گذشته کارگردان فیلم «فصل ماهی سفید» گفته بود که «رسانههای خارجی هفتهای ۵ تا ۱۵هزار دلار برای تبلیغ فیلمهای ایرانی میگیرند.» این فیلمساز البته بلافاصله یکی از فیلمهای روی پرده را مثال زده بود که مبلغ گزافی -حدود ۲۵۰هزار دلار- داده و تمام باکس تبلیغات آن شبکههای ماهوارهای را برای فیلمش گرفته، تا با تبلیغ تماموقت، هم فروش بالای فیلمش را تضمین کند و هم اینکه فرصت تبلیغ برای فیلمهای رقیب باقی نگذارد.
دادههای ترسناک در این زمینه ادامه دارند: «چندی پیش یک خبرگزاری نوشته بود که سال گذشته سینمای ایران بیش از صدمیلیارد تومان تنها به یکی از شبکههای ماهوارهای تبلیغبگیر داده، به این معنا که تنها برای امری غیرضروری مانند تبلیغ فیلم که در شرایط درست در داخل کشور باکیفیتتر و بهتر هم میتواند انجام گیرد، رقمی تقریبا معادل یکونیم میلیون دلار ارز از کشور خارج شده است.
یک حسابوکتاب ساده
سال گذشته یکی از روزنامهها از قول یکی از مدیران بازاریابی شبکههای ماهوارهای نقل کرده بود که «برای پخش تیزر یکماهه فیلمها که شامل ٢٤٠ نوبت طی ٣٠ روز میشود، مبلغ ١٠هزار دلار دریافت میشود. برای پکیج ٥٤٠ نوبت پخش یک دقیقهای برای تبلیغ آثار هم صاحبان آثار باید بین ٦٠ تا ٨٠هزار دلار کنار بگذارند.»
حالا در شرایطی که سال گذشته بالای ۱۰ فیلم تنها در شبکه جم تبلیغ داشتند -آن هم نه یکبار و ١٠ بار، بلکه به طرز مشمئزکنندهای بیشتر از هزار بار- و این وضع همین حالا هم برای فیلمهای «تمساح خونی»، «بیبدن» و «سال گربه» ادامه دارد؛ با یک حساب سرانگشتی میتوان متوجه شد که سینمای ایران تنها در یک سال گذشته برای تبلیغات فیلمها چقدر هزینه کرده است!
آغاز ماجرا
اما اینکه چه شد که تبلیغات آثار سینمایی سر از شبکههای ماهوارهای درآورد، باید به روزهایی برگشت که تلویزیون که زمانی به محصولات فرهنگی روی خوش نشان میداد و به تریبونی برای بهتر دیدهشدن آثار سینمایی تبدیل شده بود، تغییر رویه داد و شروع کرد به مقاومت مقابل پخش تبلیغات سینمایی و انداختن انواع و اقسام سنگهای مختلف پیشپای محصولات سینمایی که از این میان میتوان از سختگیریهای فراوان تا ممیزیهای مستقل سازمان صداوسیما فراتر از آنچه وزارت ارشاد مصوب کرده، اشاره کرد.
این موارد که نارضایتیهای بسیاری را موجب شدند، کمکم کنداکتور تلویزیون را خالی از تبلیغات محصولات سینمایی کردند و در ادامه نیز با قواعد و مقرراتی جدید از قبیل لزوم انجام ممیزیهایی عجیب و جدید صاحبان آثار را به سمت شبکههای ماهوارهای کوچ دادند.
چندی پیش سعید خانی، پخشکننده سینما و تهیهکننده آثاری مانند «من»، «دوزیست»، «حرفهای» و «سال گربه» در این زمینه گفته بود که «مشکل اینجاست که شماری از مدیران تلویزیون درک درستی از محصول فرهنگی ندارند و در نتیجه نمیتوانند ارتباط خوبی با سینما برقرار کنند. همه ما در یک کشور زندگی میکنیم و این طبیعی است که حق داشته باشیم سینما به تلویزیون کمک کند. اما متاسفانه چنین نگاهی در سازمان صداوسیما وجود ندارد و چنین میشود که حتی فیلمی مانند «دسته دختران» هم که یک فیلم ارزشی و دفاع مقدسی و در راستای سیاستهای تلویزیون است، از تیزر بیبهره میماند. اتفاقی که البته یک زمانی کاملا برعکس بود، ولی حالا دیگر آن نگاه کلان در مدیران تلویزیون وجود ندارد.»
چرا تلویزیون نه؟!
اما در شرایطی که تقریبا تکتک صاحبان فیلمها به لزوم جلوگیری از خروج ارز از کشور واقفند و در عین حال، به تازگی نیز از موضعگیری شدید دولت و به خصوص عباس محمدیان، مدیرکل دفتر تبلیغات ارشاد، مبنی بر لزوم مقابله با پدیده خروج ارز و سرمایه از کشور و البته برخورد با فیلمهای تبلیغشده در ماهواره آگاهی یافتهاند؛ پس چرا فیلمسازان و صاحبان فیلمها چنین تصمیمی میگیرند و تبلیغ فیلمشان را به ماهوارهها میدهند؟
شماری از سینماگران به تازگی در پاسخ به این پرسش، از کاهش ضریب نفوذ تلویزیون و کاهش شمار مخاطبان این رسانه به عنوان یکی از دلایل این امر نام بردهاند. این همان چیزی است که چندی پیش رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما هم گفته بود که دیگر نمیتوانیم انتظار مخاطبان ۸۰ و ۹۰درصدی داشته باشیم.
نکته دیگری که در این میان وجود دارد، عدم صرفه مالی تبلیغات در تلویزیون است. به گزارش ایدنا، رسانه جامع تبلیغات تجاری ایران، تا قبل از ریاست پیمان جبلی، صداوسیما بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ تیزر تبلیغاتی را به فیلمهای سینمایی اختصاص میداد که نوعی یارانه به کالاهای فرهنگی بود، اما در دوره جدید صداوسیما این معادله برعکس شده و تنها ۱۰ تا ۱۵ تیزر تبلیغاتی به فیلمها اختصاص داده میشود و سازندگان باید هزینه تبلیغات بیشتر را پرداخت کنند.
امیرحسین علمالهدی، یکی از مدیران فرهنگی دولتهای گذشته و کارشناس اقتصاد سینما، با اشاره به اینکه «دلیل رجوع صاحبان آثار سینمایی به تبلیغات ماهوارهای کاهش ضریب نفوذ تلویزیون است که البته این هم تنها در مورد ۴۰درصد از سینمای ایران صدق میکند و روی ۶۰درصد باقی فیلمها تاثیر چندانی ندارد»، میگوید: «علاوه بر این، تبلیغات در تلویزیون بر اساس اعداد و ارقام صرف مالی چندانی برای سازندگان آثار ندارد، بنابراین آنها ترجیح میدهند تبلیغ کارشان را با هزینهای کمتر انجام دهند. البته در حال حاضر عدد دقیقی از میزان پول دریافتی تلویزیون بابت پخش تیزر ندارم، اما آخرین رقمی که در ذهنم هست، این استدلال را به من میدهد که تبلیغ فیلم در تلویزیون شاید بهصرفه نباشد.»
حرف آخر
نتیجه این تصمیم مقرونبهصرفه نبودن تبلیغات در تلویزیون برای فیلمهای سینمای ایران و کوچ تبلیغات سینمایی به ماهوارههاست که همانطور که گفته شد باعث خروج یکونیم میلیون دلار ارز شده و این پرسش را در شماری از خبرگزاریها به وجود آورده است که «با ادامه این روند، آیا غیر از این است که سود رکوردشکنیهای سینمای ایران بیش از اینکه به نفع سینما یا حتی تلویزیون ایران تمام شود، به جیب یکسری ماهوارهها ریخته میشود؟»
واقعا آیا رواست که سرمایههای کشور اینگونه از کشور خارج شود؟ آیا نباید کاری کرد و به خصوص نهادهای نظارتی نباید تلویزیون را وادار کنند در این راستا گامی بردارد؟!
انتهای پیام